زندگینامه فرانسیس بیکن

زندگینامه فرانسیس بیکن

 

فرانسيس بيکن در 26 ژانویه 1561 در استرند نزديک لندن، به دنيا آمد. وی سیاست‌مدار و فیلسوف معروف انگلیسی بود. بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی می‌دانند تا جایی که او را از بانیان انقلاب علمی می‌شمارند و پایان سلطه کلیسا بر تفکر را به اندیشه‌های او نسبت می‌دهند.وی در در نهم آوريل سال 1626 م در شصت و پنج سالگي درگذشت.

فرانسيس بيكن را مي‌توان پدر فلسفه‌ي تجربي و پوزيتيويستي انگلستان دانست. او بر خلاف رويكرد فلاسفه‌ي باستاني و قرون وسطي تعريف جديدي از معرفت و هدف علم آموزي ارائه داد. بيكن صراحتاً اين نظر را مطرح مي كند كه غايت علم‌آموزي، ارتقاء معنوي و يا رشد وجودي انسان نيست بلكه هدف، افزايش قدرت آدمي است. شايد بزرگ‌ترين تأثير بيكن در فلسفه غربي همانا نقش او در پيدايي و تأسيس «علوم تجربي» يا «علم مدرن» يا همان Science مي‌باشد.
در 1573 در سن دوازده سالگي بيکن وارد کمبريج در ترينتي کالج گرديد و تا 1576 در آن جا ماند و فلسفه اسکولاستيک را در آن جا تحصيل کرد و در عين حال تحصيلات قضايي خود را در همان جا آغاز نمود.
بیکن در سال 1576 کالج را رها کرد و از طریق سرآمياس پولت، سفير کبير انگلستان در دربار هانري سوم که دوست پدرش بود، به دربار فرانسه راه يافت.
در نتيجه در 1584 به عضويت مجلس عوام انتخاب گرديد و به عنوان مشاور «ارل اسكس» (يكي از چهره‌هاي سياسي معروف انگليس) مشغول به كار گرديد.ترفيعات بيكن در مدارج سياسي انگلستان ادامه يافت و در 1586 و 1588 نيز مجداداً به به عضويت مجلس عوام برگزيده گرديد.
در سال1597 نخستين چاپ انگليسي کتاب «تتبعات اخلاقي و سياسي» خود را منتشر نمود و در مجلس عوام از تمام درخواست هاي کمک خرج دربار پشتيباني کرد و سرانجام مشاور معمولي ملکه گرديد.
بیکن در سال 1607 معاون دادستان و شش سال بعد دادستان كل انگلستان گرديد. در سال 1616 رايزن سلطنتي و سال بعد از آن مهردار سلطنتي گرديد و نهايتاً در پنجاه و هفت سالگي به مقام صدارت عظماي انگلستان دست يافت. در سال 1621 به اخذ رشوه در محاكماتي كه سمت قضاوت در آن‌ها را بر عهده داشت، متهم گرديد و البته اين اتهام را نيز پذيرفت.
در اواخر عمر مغضوب دربار انگليس گرديد و خانه‌نشين شد و به تأليف و پژوهش پرداخت. در دوران فعاليت‌هاي سياسي غير از مورد پذيرش رشوه از طرف او، رفتار ناجوانمردانه و غيراخلاقي هم از او ديده شده كه مورد انتقاد بسياري از مورخان تاريخ فلسفه قرار گرفته است. ماجرا مربوط به «ارل اسكس» يكي از رجال معروف آن زمان بريتانيا است كه حمايت‌ها و كمك‌هاي او نقش بسيار مهمي در ارتقاء شغلي و سياسي بيكن داشته است، اما بيكن در زماني كه اسكس مغضوب دربار انگليس گرديده بود، نه تنها از او حمايت و يا به او كمكي نكرد، بلكه به صف مخالفان اسكس پيوست و در محكوميت او نقش بازي كرد. درباره‌ي اين رفتار ناجوانمردانه و غيراخلاقي بيكن صدها جلد كتاب نوشته شده است.

از آثار معروف فرانسيس بيكن مي‌توان از كتاب هاي «ارغنون جديد»، «فزوني و ارجمندي دانش»، «تاريخ هانري هفتم»، «احياي بزرگ»، «مقالات»، «رد فلسفه‌ها»، «افكار و نتايج» و نهايتاً «آتلانتيس نو» نام برد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 4 مهر 1394برچسب:زندگینامه فرانسیس بیکن ،سخنان بزرگان،جملات بزرگان،زندگينامه نويسندگان ،جملات حکيمانه،کاريکلماتور،جملات عارفانه،جملات فلسفي،آقاي سعيد اکبرزاده تنها شيهان آيکيدو کي شين کاي در ايران ،تنها شيهان آيکيدو کي شين کاي درحال حاضر در ايران آقاي اکبرزاد،آيکيدو کي شين کاي,سعيداکبرزاده تنها مربي آيکيدو کي شين کاي در ايران، آموزش آيکيدو کي شين کاي, آيکيدو کي شين کاي قدرتمندترين آيکيدو دنيا, آيکيدو کي شين کاي پيشرفته ترين آيکيدو جهان, محمد شاملو دان 10 آيکيدو کي شين کاي, محمد شاملو بهترين شيهان آيکيدو ايران , آيکيدو, آموزش آيکيدو, آيکيدو به صورت خصوصي, آيکيدو را ياد بگيريد, از خود دفاع کنيد, دفاع شخصي, بهترين ورزش دفاع شخصي, آيکيدو خصوصي, آيکيدو با بهترين مربي, آموزش آ کيدو با بهترين مربي ها, آي کيدو, آموزش آيکيدو, آيکيدو به صورت خصوصي, آيکيدو را ياد بگيريد, از خود دفاع کنيد, دفاع شخصي, بهترين ورزش دفاع شخصي, آيکيدو خصوصي, آيکيدو با بهترين مربي, آموزش آيکيدو با بهترين مربي ها،ادبيات،ادبيات ايران و جهان،اشعار شعراي ايراني، زيباترين اشعار،اشعار شاعران فارسي زبان،شاعران پارسي گو، زندگي نامه شعرا، ادبيات انگليس، ادبيات فرانسه، ادبيات جهان، , | 3:58 | نویسنده : آقای سعید اکبرزاده |